De Noorderlingen is een goed initiatief om jongeren kennis te maken met ondernemerschap en daarbij ondersteuning te bieden van zowel de educatieve als de praktijk hoek. In mijn rol als adviseurs probeer ik de studenten mijn ervaringen bij het opzetten en ontwikkelen van Watter te delen. Mijn ervaring is dat studenten een te rooskleurig beeld hebben van ondernemer zijn inhoudt. Ik probeer niet alleen de leuke kanten maar ook zeker de minder leuke kanten te belichten zodat de studenten weten waar ze mee te maken kunnen hebben wanneer een nieuw concept bedacht wordt. Want een concept bedenken is 1 punt, uitvoering 99 punten. Dat hierbij vaak uit mijn mond komt ‘het naïve moet eraf!’ Laat alleen maar zien dat de studenten van De Noorderlingen ruwe diamantjes zijn die nog geslepen moeten worden door de praktijk want… ”zonder wrijving, geen glans”.
Ik heb tien jaar ondernemerservaring (waarvan vijf jaar woonachtig in Estland) in het bedenken, ontwikkelen, testen en vermarkten van een innovatief concept. Het succesvol vermarkten van een innovatieve technologie hoeft niet te betekenen dat dit alleen mogelijk is met veel verstand van techniek. Veel vaker komt het neer op innovatief denken, doorzetten en durven om je ambities waar te maken.
Mijn bedrijf heet Watter. Watter is een Europees gepatenteerd bedrijf dat op een duurzame manier op locatie van water een zeer effectief desinfectiemiddel maakt.