Bram Jurrius – AtStake

Bram Jurrius – AtStake"Het gevoel van iets verliezen weegt twee keer zwaarder dan het gevoel van iets winnen."
Editie:14
Bedrijf:AtStake
Hogeschool:Hanzehogeschool Groningen
Functie:Oprichter AtStake

Velen van ons gaan het weer doen komende jaarwisseling: doelen stellen om af te vallen, gezonder te gaan eten, meer te sporten en/of te stoppen met roken. Vervolgens zo’n week tot een maand later komen velen van ons erachter dat we weer in de val zijn gelokt door ons eigen brein en dat onze doelen te water zijn gevallen. Door het zoeken naar snelle dopamine vergeten we wat voor ons belangrijk is in de toekomst. We kunnen op dit moment moeilijk de appel in plaats van het schaaltje chips kiezen, met als gevolg dat we ons doel niet bereiken.

Ik ben Bram en studeer momenteel aan de Hanzehogeschool Groningen Industrieel product ontwerpen. Ook ik ben meerdere malen in de val getrapt van het doelen stellen, om deze vervolgens na een week te vergeten. Zo merkte ik samen met een compagnon dat we moeite hadden om fit te blijven tijdens deze Corona periode. We wilden wel sporten en zeiden wel: “we gaan drie keer sporten in de week”, maar eigenlijk was het voor ons al uitmuntend als dat dan één keer was gelukt. Hier wilden we verandering in brengen. We hebben voor onszelf opnieuw het doel gesteld om drie keer per week te sporten en hebben er vervolgens elke week een geldbedrag van €20,- aan gekoppeld; haalt één van ons het doel niet, dan zal het geld verdwijnen in de zakken van zijn voetbal rivaal. Zo ben ik geen fan van Ajax, wat wil zeggen dat die €20,- naar Ajax zou gaan wanneer ik het doel niet zou halen.

Gevolg: beiden halen we tot nu toe stellig onze doelen.

Wij willen er nu voor gaan zorgen dat alle gestelde (Nieuwjaars) doelen van de mensen ook werkelijkheid worden! Door met het bovengenoemde systeem te werken, spelen we in op het effect van ‘loss aversion’; het gevoel van iets verliezen weegt twee keer zwaarder dan het гидра ссылка gevoel van iets winnen. Dit systeem zijn we momenteel aan het verwerken in een app, AtStake. Met behulp van deze app kunnen de gebruikers zichzelf, maar ook andere uitdagen door duels of competities te starten. Uiteindelijk is ons doel dat onze gebruikers gezonder en gelukkiger zullen zijn in hun leven. Het enige wat wij als bedrijf nog moeten beslissen is wat voor bedrag wij “AtStake (op het spel)” zetten wanneer we dit doel niet bereiken.