Het programma

Agenda

Social Media

Het programma

Het programma kenmerkt zich door een maatwerkbenadering, elke deelnemer kijkt wat de gewenste persoonlijke en zakelijke doelstellingen zijn en gaat daarmee aan de slag. Het leerproces staat centraal, fouten maken mag, elk gesprek moet een reden zijn om aannames over het eigen concept te testen.

De eindproducten zijn per deelnemer ook verschillend, afhankelijk van de gekozen koers. Voor de ene ondernemer betreft het een prototype, een volgende zal een pilot opstarten, terwijl een derde wellicht een businesscase voor een investeerder opbouwt.

Gedurende het half jaar gaat de groep deelnemers door het hele noorden langs bij aansprekende bedrijven, variërend van jonge ondernemers tot internationaal opererende bedrijven als Sanoma Ventures. Doel van deze sessies is niet alleen om te leren van die ondernemers en organisaties, maar ook om iets terug te doen. Tijdens deze bezoeken krijgen de deelnemers ook een vraagstuk van de ondernemer terug, hiermee gaan zij dan aan de slag.

- See more at: http://de-noorderlingen.nl/het-programma/#sthash.eKA2I9JT.dpuf

Het programma

Wat is het doel?

Jonge ambitieuze ondernemers laten groeien, zowel persoonlijk als zakelijk. Tijdens een groeiprogramma van 5 maanden worden de deelnemers geprikkeld om hun concept kritisch te bekijken, te reflecteren op hun persoonlijke groei, maar vooral ook om naar buiten te gaan! De vaste structuur qua groepssessies geeft de rode draad weer in het programma, de inhoud en koers kan elke deelnemer voor zichzelf bepalen.

Het leerproces staat centraal, fouten maken mag, elk gesprek moet een reden zijn om aannames over het eigen concept te testen.

Wat bieden wij?

Het programma bestaat uit een aantal vaste sessies met de hele groep, gecombineerd met veel individueel contact. De belangrijkste onderdelen zijn:

Groep

1. Businessmodel sessies

Wij werken met het Business Model Canvas en het Lean Canvas. Voor beide modellen hanteren we de Lean Start-up methode, wat inhoudt dat je constant bezig bent om met minimale middelen zoveel mogelijk te leren. Kritisch toetsen van je concept in de markt, bijsturen van je idee op basis van gesprekken met klanten, je idee van tafel durven te vegen als dat nodig is! Een aantal keer tijdens het programma presenteer je de voortgang, de keuzes die je gemaakt hebt en het onderzoek dat je gedaan hebt. Samen met de andere deelnemers kijk je kritisch naar je concept.

Het doel is snel leren, bijsturen, bevestigen van je idee...om uiteindelijk je bedrijf te laten groeien!

2. Effectuation sessies

Leren doe je vooral door te doen. Maar, met alleen doen kom je er niet. De ervaringen die je op doet gebruik je om te leren. Je reflecteert op je ervaringen en gebruikt daarbij onder andere het model van Effectuation. Dit model gebruik je om voortdurend na te denken over je beschikbare middelen, de belangrijkste stakeholders, voorstelbare doelen en de risico’s die je aanvaardbaar vindt. Het model maakt je ook bewust van de toekomst. De toekomst kun je deels controleren door onderzoek maar vanuit ‘effectual reasoning’ leer je ook dat je de toekomst niet hoeft te voorspellen als je hem zelf maakt. Dit alles vraagt om discipline: je legt vast wat je meemaakt zodat je daar op een later tijdstip gebruik van kunt maken. Elke student houdt daarom een blog bij waarin al die ervaringen worden gedocumenteerd.

3. Intervisie sessies

Het doel van de intervisie sessie is om persoonlijke knelpunten te bespreken, maar ook om andere deelnemers verder te helpen. Het is ook een moment om problemen bespreekbaar te maken, bijvoorbeeld knelpunten in het programma, een aanvaring met je coach of twijfels die je hebt over je concept.

4. Masterclasses

Onze partners staan klaar om hun kennis en expertise met je te delen. Denk bijvoorbeeld aan een Masterclass Sales of een eerste kennismaking met Alternatieve Financiering.

5. Bedrijfsbezoeken

Wij leren graag van anderen en geven graag wat terug! We gebruiken het bedrijfsbezoek om bij een bestaand bedrijf een kijkje in de keuken te krijgen. Waar zijn zij mee bezig, wat gaat goed en wat kan beter. Met De Noorderlingen willen wij ook actief wat terug doen. Het tweede deel van het bedrijfsbezoek staat in het teken van een vraagstuk die de ondernemer/manager bij de deelnemers neerlegt. Je gaat in teams aan de slag om tot creatieve en toepasbare oplossingen te komen.

6. Netwerkbijeenkomsten

Vanuit ons netwerk komen veel uitnodigingen binnen voor bijeenkomsten, maar wij organiseren zelf ook een aantal meetings waarbij deelnemers, coaches en adviseurs samenkomen. Doel is om een sterk netwerk te bouwen en kennis uit te wisselen.

Individueel

1. Coach gesprekken

Je krijgt een ervaren ondernemer aan je gekoppeld, een coach die zelf ook vanuit een idee is gestart en daarna een groeiend bedrijf heeft neergezet. Tijdens het programma zul je minimaal 5 keer een afspraak plannen, waarbij jij de agenda opstelt. Wil je het hebben over de ontwikkeling van je concept? Een marketingvraag? Persoonlijke ontwikkelpunten of de relatie met je compagnons? De coach is onafhankelijk en kan een kritische en opbouwende mening geven, maar zal ook zijn netwerk en kennis met je delen.

Bij De Noorderlingen werken we met de online E-scan Ondernemerstest van Martijn Driessen. De test resultaten worden vergeleken met die van succesvolle ondernemers in de branche. De uitslag van de test zegt iets over hoe ondernemend je bent. Op basis van dit ondernemersprofiel ga je binnen het programma aan de slag om je ondernemerskwaliteiten verder te ontwikkelen. De externe coach geeft hierbij ook feedback op het competentie profiel van elke ambitieuze ondernemer.

In de Minor De Noorderlingen, een co-creatie van de vier Noordelijke hogescholen, werken we met de online E-scan Ondernemerstest van Martijn Driessen. De test resultaten worden vergeleken met die van succesvolle ondernemers in de branche. De uitslag van de test zegt iets over hoe ondernemend je bent. Op basis van dit ondernemersprofiel ga je binnen het programma aan de slag om je ondernemerskwaliteiten verder te ontwikkelen. De externe coach geeft hierbij ook feedback op het competentie profiel van elke ambitieuze ondernemer. Zowel deelnemers en coaches zijn erg tevreden over de test en de inzichten in kwaliteiten die het geeft. - See more at: http://de-noorderlingen.nl/entrepreneurconsultancy/#sthash.2tPV8R5f.dpuf
In de Minor De Noorderlingen, een co-creatie van de vier Noordelijke hogescholen, werken we met de online E-scan Ondernemerstest van Martijn Driessen. De test resultaten worden vergeleken met die van succesvolle ondernemers in de branche. De uitslag van de test zegt iets over hoe ondernemend je bent. Op basis van dit ondernemersprofiel ga je binnen het programma aan de slag om je ondernemerskwaliteiten verder te ontwikkelen. De externe coach geeft hierbij ook feedback op het competentie profiel van elke ambitieuze ondernemer. Zowel deelnemers en coaches zijn erg tevreden over de test en de inzichten in kwaliteiten die het geeft. - See more at: http://de-noorderlingen.nl/entrepreneurconsultancy/#sthash.2tPV8R5f.dpuf

2. Adviseur gesprekken

Als deelnemer heb je recht op een reeks gesprekken met onze partners, adviseurs in uiteenlopende gebieden. Tijdens de groei en opbouw van je bedrijf zal je vragen krijgen over zaken als rechtsvormen, marketing communicatie, internationalisering, online marketing en accountancy. Al onze partners stellen gratis adviesuren (en hun netwerk) beschikbaar voor De Noorderlingen.

3. Coordinator gesprekken

Alle deelnemende hogescholen hebben een coordinator die actief betrokken is bij het programma. Als deelnemer word je aan een coordinator gekoppeld, waarmee je wekelijks contact zal hebben. Bespreekpunten zijn de algehele voortgang, afspraken die je gaat maken met externen en je planning met bloggen en het portfolio.

Wat zoek jij?

Wij bieden een bepaalde basis, maar leggen de vraag ook bij jou neer! Zoek je een specifieke expertise of heb je vragen over een bepaald thema? Vraag het ons en wij kijken hoe we dit in het programma kunnen verwerken!