Agenda

Social Media

SEO wat houdt dat eigenlijk in?

SEO wat houdt dat eigenlijk in?

Iedereen die een eigen website heeft wil graag goed gevonden worden in Google. Dit is ook niet zo gek, want de meeste mensen die op internet ergens naar zoeken beginnen op Google. SEO is een term die steeds vaker ter spraken komt onder de ondernemers, maar wat houdt SEO nou eigenlijk in? Waar staat het voor? Kan ik dit ook zelf?

Wat is SEO?
SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, oftewel: Zoekmachine-optimalisatie. Het woord zegt het al een beetje. Het verbeteren van het gevonden worden op zoekmachines.

Google wil graag haar gebruikers kunnen voorzien van het beste zoekresultaat gebaseerd op de ingevoerde trefwoorden. Zo struint Google het gehele internet af naar zo veel mogelijk websites en indexeert ze deze. Wanneer een website wordt geïndexeerd, dan worden ze beoordeeld door allemaal bepaalde criteria. Dit is zodat Google kan zien hoe goed en hoe relevant een website is. Er zijn erg veel criteria waar Google op let.

Door gebruik te maken van de juiste SEO technieken zal Google uw website hoger positioneren. Zo wil ik laten zien hoe u dit zelf kan doen door middel van een 3 stappenplan.

Stap 1. Content optimalisatie

Stel per webpagina de u heeft, 5 of meer zoekwoorden op die erbij past. Wanneer u deze zoekwoorden heeft bedacht, is het belangrijk dat ze terugkomen volgende punten van de website:

·         De titel van uw webpagina (de titel bovenin uw browser);

·         De url in de adresbalk van uw webbrowser (bijv. domein.nl/zoekwoord);

·         De kop en de subkop (ook wel h1/h2 headings genoemd);

·         En uiteraard ook in uw vervolg alinea.

Vergeet niet de metatags!

·         Het is tevens net zo belangrijk dat deze zoekwoorden ook worden geplaatst in de metatags van de website (deze staan tussen de

tags van de code van uw webpagina).

Als u niet weet waar u deze kan aanpassen, vraag dan uw website beheerder/bouwer.

Het is erg belangrijk dat de teksten zijn toegespitst op deze zoekwoorden.

Stap 2. Linkbuilding

Naast content optimalisatie is linkbuilding ook een erg belangrijk SEO factor. Linkbuilding is eigenlijk het zoveel mogelijk linkjes verzamelen die vanaf een andere website naar uw website linken. Google hecht veel waarde aan de hoeveelheid van deze linkjes, ook wel backlinks genoemd.

Het is echter goed om te kijken op wat voor een websites u de backlinks plaatst. Als de website zelf al een slechte reputatie heeft bij Google, kan dit een negatief effect hebben op uw positie in Google.  

Stap 3. Social media

Het gebruik van social media groeit razendsnel. Tegenwoordig zijn de kanalen Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube en Google+ niet meer weg te denken. Ook dit is een belangrijk SEO factor voor Google. Google kijkt namelijk of je ook verbonden bent met social media. Naast dat Google hier op let, kan er natuurlijk ook een groot aantal mensen worden bereikt op deze kanalen.

Wanneer u nog niet op 1 van deze social media kanalen zit met uw onderneming, wacht dan niet met een profiel aan te maken!

 
Geplaatst op: 06-10-2016 door Joost van Berkel