Agenda

Social Media

Op bezoek bij Hooghoudt!

Op 6 januari waren onze Noorderlingen op bezoek bij destilleerderij Hooghoudt. Het pand van Hooghoudt lijkt van buiten bescheiden en niet zo bijzonder maar als je binnen bent zie je gelijk de kwaliteit waar Hooghoudt voor staat. Alles ziet er tip en top uit. Van de bar en de machines van vroeger waarmee de eerste jenever werd gestookt tot aan de allereerste affiches die Hooghoudt ontwierp: over alles is nagedacht. Na een heerlijke welkomstcocktail en een korte bedrijfsfilm nam algemeen directeur Arno Donkersloot de Noorderlingen mee in de geschiedenis van Hooghoudt. 

eerste-pand-hooghoudt

Hooghoudt is een van oorsprong een Gronings familiebedrijf dat sinds de oprichting in 1888 altijd in Groningen heeft gezeten. Het begon allemaal in een keldertje aan de Oosterstraat, in het centrum van Groningen. In dit keldertje bereidden Hero Jan en Grietje Hooghoudt vol overgave likeuren en regionale dranken. Dit ging al snel zo goed dat Hero Jan en Grietje in 1889 het keldertje verruilden voor een mooi pand aan de Grote Kromme Elleboog. Hero Jan en Grietje waren erg klantgericht. Ze pasten hun likeur direct aan op de wensen van de bezoekers van de winkel. Achterin de winkel werkten de likeurstokers, voorin proeven en kopen liefhebbers hun drankjes. Hooghoudt stond al snel bekend om de lekkere en vooral originele, zelfgestookte likeur. In de winkel kwamen de heerlijk aroma’s je al snel tegemoet. De vruchten, schillen, pitten, zaden en kruiden zorgden voor een verfijnde geur in de winkel. En bij een sip van de likeur proefde je de passie en de liefde voor het product en de juiste combinatie van natuurlijke ingrediënten waar met zorg over nagedacht was.

Na een tijdje groeide de afzet aan cafés in de stad en maakten Hero Jan en Grietje hun allereerste affiche (zie foto hieronder). Horecagelegenheden in die tijd hingen dit zelfgemaakte affiche in hun zaak op om te laten zien dat ze trots waren op de kwaliteit van de producten die ze leverden. Want wanneer je Hooghoudt in je zaak had, liet je zien dat je kwaliteit belangrijk vond. 

Na het overlijden van Hero Jan, bleef Grietje niet bij de pakken neer zitten maar zette ze zich vol overgave in voor het bedrijf! Ze experimenteerde volop met nieuwe ingrediënten om tot nieuwe smaken te komen en bezocht allerlei beurzen om naamsbekendheid te krijgen. Het assortiment breidde zich verder uit. Door de groeiende levering van dranken aan handel en slijterij de verkoop in de winkel wordt de ruimte op den duur te klein, waarop een verbouwing volgt. Ook volgen er vele medailles en eervolle vermeldingen. Zo wint Grietje in 1903 bijvoorbeeld op de wereldtentoonstelling Nijverheid & Kunstindustrie aan de Korreweg in Groningen een vergulde zilveren medaille met boerenjongens: vruchten op brandewijn, gemaakt van advocaat. In die tijd komt er steeds meer concurrentie. Om zich te onderscheiden van de concurrentie en de naam van Hooghoudt groter te maken bezoekt Grietje regelmatig beurzen waar ze mensen duidelijk maakt dat Hooghoudt zich onderscheidt met haar kwaliteit en niet voor minder gaat. Een bekende quote van haar over de concurrentie van Hooghoudt luidt:

"Er is in de wereld altijd wel iemand die dingen een beetje slechter kan maken en het daardoor dan iets goedkoper kan verkopen."

Grietje deed hier niet aan mee omdat ze vond dat dit afbreuk deed aan de kwaliteit waar Hooghoudt voor stond. In 1920 distilleert Grietje de eerste jenever, de Oude Klare. Groot succes volgt. Het gaat zelfs zo goed dat er weer uitbreiding nodig is. Hooghoudt verhuist naar de Nieuwe Ebbingestraat. Al snel volgt ook het eerste drankje van Grietje’s zoon Ludolf. In 1922 introduceert zoon Ludolf limonadesiroop van de schil en het sap van Spaanse sinaasappelen. Zoon Ludolf krijgt beetje bij beetje steeds meer zeggenschap in het bedrijf en in 1926 nemen zoon Ludolf en zijn vrouw Syne de distilleerderij over van Grietje. Hoe de bijzondere geschiedenis van Hooghoudt verder loopt, lees je hier!  

Na geluisterd te hebben naar het inspirerend verhaal van een echte ondernemer die haar businessidee samen met haar man uitwerkte in een klein keldertje en dit idee tot een succesvol bedrijf in de Nieuwe Ebbingastraat bracht, kregen we het bekende ‘rondje Hooghoudt’! We werden meegenomen naar de plek waar de jeneverbes samen met allerlei andere ingrediënten omgetoverd wordt tot jenever. Tijdens het rondje Hooghoudt sprak Arno Donkersloot vol passie over het productieproces van Jenever. Hieronder een kleine impressie van het rondje Hooghoudt. Het ‘rondje Hooghoudt’ werd afgesloten met een heerlijke proeverij van verschillende soorten Jenever. 

procesjeneverdonkersloot

Na de mooie reis in de geschiedenis van Hooghoudt en het proces van besje tot fles, nam marketing manager Niels Grootenboer ons mee in de wereld van marketing. Hij vertelde ons over hoe hij de liefde voor het product en de passie en ambacht waarmee het is gemaakt, wil overbrengen aan de consument en hoe hij het imago van jenever onder jongeren wil veranderen. 

grootenboerJongeren zien jenever namelijk vaak als een 'oud bollig drankje' en kiezen liever voor wodka of een ander hip drankje, terwijl jenever juist een heerlijk ambachtelijk drankje is dat met liefde en ambacht wordt gemaakt en dat allemaal van natuurlijke ingrediënten. Niels streeft er dan ook naar dat jenever in de toekomst meer onder jongeren gaat leven en ze gaan inzien wat jenever nou eigenlijk echt is.

Hangend aan zijn lippen werden de Noorderlingen geïnspireerd door het verhaal van Niels en overtuigd van de kwaliteit van Jenever. Na Niels zijn verhaal waren er dan ook meerdere Noorderlingen die een fles bruine Jenever mee naar huis namen en met tips voor top combinaties van de gastvrouw naar huis gingen. Hieronder zie je een foto van Martijn Hoving van SourcingToday die een fles bruine jenever koopt. Martijn koopt een fles bruine jenever

Niels deelde naast zijn verhaal over Hooghoudt ook zijn ervaringen als ondernemer met onze Noorderlingen. Hij sprak vol passie over zijn bedrijf B&G Foodfactory en de dingen die hij tegenkomt op zijn pad als ondernemer! Gestart in 2012 en nu al in de schappen van de Albert Heijn, daar willen we natuurlijk meer over weten! Binnenkort volgt dan ook een interview met deze succesvolle ondernemer waarin hij vertelt over zijn ervaringen als ondernemer en zijn weg naar zijn succes die gepaard gaat met een ongebreidelde passie voor voeding en een inspirerende visie. Al met al was het een zeer geslaagd bedrijfsbezoek! Dus ben je nog op zoek naar een leerzaam en inspirerend uitje, dan raden we deze zeker aan!

 

 

 

 
Geplaatst op: 14-01-2015 door Marthe Posthumus