Agenda

Social Media

Hoe word jij succesvol op Facebook? 10 Tips!

Hoe word jij succesvol op Facebook? Met deze 10 tips werk je naar een sterke Facebookpagina!

 

 

 

 

 

 

 

Social media rockt, of je het nu leuk vindt of niet. Zo heeft Facebook in Nederland 9,6 miljoen gebruikers waarvan 6,8 miljoen Nederlanders Facebook zelfs dagelijks gebruikt! Gebruik je wel eens WhatsApp of YouTube? Uhu, dat dacht ik al. Het is antwoord is waarschijnlijk volmondig ja. Tsja… dan moet je maar wat met social media doen zeker? Niks moet, dat is mijn mening. Maar er liggen zat kansen! Zo kan je er voor zorgen dat je aan marketing doet wat niet als marketing aanvoelt en je kunt er voor zorgen dat je top of mind blijft bij jouw doelgroep. In dit artikel geef ik je 10 tips die er voor zorgen dat je een goede Facebookpagina kunt hebben. Nuttig voor jou als lezer en nuttig voor mijn mede Noorderlingers.

Mijn naam is Hjalmar Bosscher en ik ben eigenaar van Feedback2day. Ik werk met ondernemers uit de MKB retail en begeleid hun om succesvol te worden met social media. Dit doe ik door deze groep ondernemers op te leiden en hierbij de juiste handvaten te geven. Ik merk dat veel van mijn klanten het lastig vinden om een goede Facebookpagina op te bouwen. Zo vinden zij het lastig om creatief te blijven in het schrijven van hun berichten, ze behalen weinig resultaat en ze verliezen hierdoor hun plezier. Op basis van mijn ervaring heb ik hier de 10 belangrijkste tips samengesteld die zorgen dat je een goede Facebookpagina krijgt. Laat je me weten wat je er van vindt en of ze werken?

 Geen reclamefolder

Richt je pagina niet in als een reclamefolder. Ondernemers posten vaak berichten over hun producten of diensten. Denk aan nieuwe producten die binnen zijn, een aanbieding, een product uitgelicht met vaak een prijs er bij. Logisch, want hier ben je zelf natuurlijk helemaal lyrisch over! Bovendien zorgen je producten ook voor inkomsten. Leef je in in de gebruiker. Als gebruiker van Facebook is het helemaal niet leuk dat er steeds producten of diensten voorbij komen op je tijdlijn. Dergelijke berichten zorgen er voor dat jouw pagina als een reclamefolder aanvoelt en dat is wat de Facebookgebruiker precies niet wil! Wat vind je zelf van reclame? Op TV, de radio, het internet? Zet jij je TV aan om reclames te kijken? Kijk eens kritisch naar je berichten op je eigen pagina en ga eens na of jij ook veel post over je producten. Kijk eens kritisch naar het aantal likes die zulke berichten krijgen. Probeer je in te leven in je doelgroep en bedenk hoe je doelgroep social media gebruikt en waarom. Het klinkt allemaal heel logisch, maar 8 van de 10 Facebookpagina’s doen dit fout!!

Vertel verhalen

Oké je gaat geen productinformatie meer delen, maar wat vertel je dan wel? Ondernemers staan er vaak helemaal niet bij stil maar je maakt ontzettend veel mee wat andere mensen vaak niet weten. Ga deze verhalen vertellen! Wat heb je meegemaakt, wat gebeurt er allemaal wat de gemiddelde klant niet meekrijgt, wie is het gezicht achter het bedrijf? Je doelgroep zijn fan geworden van je pagina omdat ze een leuke ervaring met je bedrijf of merk hebben gehad. Ze voelen de behoefte om jou te volgen en daadwerkelijk fan te worden van je Facebookpagina.

“Je fans willen zich graag met jouw bedrijf identificeren.”

Door het verhaal te vertellen achter het bedrijf en wat het bedrijf allemaal meemaakt weerspiegel je de identiteit van je bedrijf op je Facebookpagina. En dat is precies waarom mensen bij jou in de winkel komen. Iemand gaat bijvoorbeeld graag naar dezelfde koffiezaak en dat doen ze niet alleen vanwege de smaak van de koffie. Alles speelt mee: het interieur, het personeel, de locatie etc. Je mag af en toe heus wel een product promoten via je pagina. Maar doe dit heel af en toe, dan zal je zien dat het posten van je product ineens wel aanslaat!

Stel je pagina goed in

Begin bij het begin en stel je pagina daarom goed in. Zorg dat je een passende omslagfoto en een passende profielfoto hebt. De juiste afmetingen zijn:

“Omslagfoto: 851x315 pixels.

Omslagfoto: 180x180 pixels.”

Ik kom te vaak pagina's tegen die met onscherpe afbeeldingen zijn ingesteld. Wanneer je dit juist instelt ziet je pagina er verzorgd uit. Als profielfoto adviseer ik een logo van je zaak te gebruiken of iets anders herkenbaars van je zaak. Als omslagfoto kan je een goede sfeerimpressie geven van je winkel. Let op:  maak hier nu niet de reclamefolder fout!!! Ook is het belangrijk om je openingstijden goed bij te houden op Facebook en je adresgegevens correct ingevuld te hebben. Je Facebookpagina zal hoog in Google gepositioneerd worden en veel mensen die op zoek zijn naar openingstijden of naar je adres zullen deze vaak van je Facebookpagina halen.

Wees visueel, gebruik echte foto’s

Maak zelf foto’s en gebruik die! Je hebt veel stockphoto-sites waar je foto’s (gratis) kunt downloaden. Dit zijn vaak hele algemene foto’s die heel onpersoonlijk aanvoelen. Facebookgebruikers scrollen dergelijke foto’s veel sneller voorbij dan een echte foto. Daarom raad ik aan om echte foto’s te gebruiken. Het liefst met jezelf en/of medewerkers hierop.

“TIP: Tag jezelf en je medewerkers in foto's waar mogelijk!”

Tegenwoordig zijn de mobiele telefoons zo goed dat je prima een goede foto kan maken met je mobiele telefoon. Natuurlijk is een foto maken met een echte camera iets mooier maar dit kost vaak ook wat meer tijd.

Doe niet aan een overkill van posts

Plaats niet té veel berichten op je pagina. Er wordt op het internet veel gesproken over het juiste aantal posts per week. Ik ben van mening dat dit per doelgroep verschilt. Gebruikers die 4 uren per dag actief op social media zijn zullen het minder storend vinden om meerdere berichten per dag voorbij zien te komen dan een gebruiker die 4 uur per week op social media actief is. Voor onze eigen pagina plaatsen wij 3 a 4 berichten per week.

Blijf consistent in het posten

Blijf consistent in het posten van je berichten. Zorg hierin voor structuur. Eencontentkalender kan hierin een goede uitkomst bieden. Zorg er voor dat je pagina niet inactief wordt en dat de gebruiker je vergeet. Door continu voorbij te komen blijf je immers in het achterhoofd van je fan.

Post niet steeds hetzelfde

Maak verschillende soorten berichten en val niet te veel in herhaling. Een type bericht frequent laten terugkomen is goed, maar wissel deze berichten wel af met andere berichten. Aan type berichten kan je denken aan:

  • Terugkerende wedstrijden
  • Terugkerende humoristische items
  • Terugkerende quotes
  • Kijkje achter de schermen
  • Medewerker voorstellen
  • Wist je dat..
  • Project bij een klant
  • Blog medewerker
  • Interview of een artikel in de krant
  • Beurs of event
  • Aanbiedingen
  • Uitleg/tip bepaald product
  • Inhakers (feestdagen)
  • Vragen om foto’s/feedback

 

Post en analyseer!

Je leert door te posten! Staar je niet te veel blind op likes, het bereik en de betrokken mensen. Maar probeer te achterhalen waarom een bericht aanslaat of juist niet. Ga bij jezelf te rade of vraag in mensen in je omgeving waarom zij denken dat iets wel of niet werkt. Je zult zien dat je steeds meer 'feeling' krijgt met wat mensen op Facebook nou leuk vinden om te volgen. Meten en leren zijn dus de sleutel tot het succes!

Vraag om (re)actie

Als je aan je fans vraagt om iets leuk te vinden ligt het aantal vind ik leuks 3x zo hoog. Vraag je aan je fans om te reageren dan liggen de reacties 3.3x zo hoog. En als je je fans vraagt om je berichten te delen ligt het deelratio 7x hoger. Dat zijn indrukwekkende cijfers! Vraag daarom af en toe om een vind ik een leuk, om een reactie of met de vraag of je fans iets voor je willen delen. Voor dit geld het zelfde als voor het posten. Doe niet aan overkill. Dan is het effectief!

Reageer altijd op vragen en op klachten

Facebook staat voor interactie, dus reageer altijd op vragen en ga goed om met klachten. Zie een klacht niet als een probleem maar zie dit als een uitdaging. Je hebt de kans om een ontevreden klant tevreden te maken en iedereen te imponeren met de manier waarop je dit doet. Want anderen kunnen immers meelezen.

Meer lezen?

We hebben een e-book geschreven om succesvol te worden in Facebook. Deze kan je gratis downloaden!

 

 
Geplaatst op: 21-09-2016 door Hjalmar Bosscher