Agenda

Social Media

Het geheim van jouw eigen streek

Het geheim van de streek

“Een product uit jouw eigen streek, dat is toch cool?”. Althans, dat was mijn gedachte. Maar het is toch wel bijzonder om dat ook eens van iemand als Cor Noltee te horen. Vorige week was Cor bij ons in Groningen om de Noorderlingen te inspireren met een interessant interactief college Design Thinking. Hoe denken verschillende mensen eigenlijk over jouw product? Heb je daar wel eens goed over nagedacht? Heb je het wel eens getest? Het is ontzettend belangrijk, want alleen op die manier kun je erachter komen hoe consumenten op jouw producten zullen reageren. Mensen kunnen je product nog zo ‘cool’ vinden, dat hoeft nog niet te betekenen dat ze het ook daadwerkelijk gaan kopen, toch?

Streekboeren

Ik had Cor de volgende vraag gesteld: “Waarom zouden mensen volgens u graag lokale producten willen kopen?” . Een belangrijke vraag voor mijn toekomstige onderneming. Sinds deze zomer ben ik mij helemaal gaan richten op kleinschalige voedselproducenten die hun producten in eigen regio verkopen. ‘Streekboeren’ noem ik ze meestal, echte vakmensen! Mensen die werken vanuit hun eigen passie en die trots zijn op hun unieke, pure en eerlijke producten. Als je eens goed om je heen kijkt zal het je verbazen hoeveel streekboeren er zijn. Ze verkopen hun producten voornamelijk in kleine winkeltjes aan huis, waar het duidelijk steeds drukker begint te worden. Een mooi alternatief voor mensen die werkelijk genoeg tijd hebben om al deze winkeltjes bij langs te gaan. Maar zouden we deze markt niet veel toegankelijker moeten maken?

Waarom?

Zoals Cor al zei, producten eten uit eigen regio vinden sommige mensen best wel ‘cool’. Het idee dat we echt verse en eerlijke producten kopen van bijvoorbeeld boer Piet om de hoek is op zichzelf al bijzonder. Maar er zit veel meer achter! Mensen hebben een bepaald gevoel bij hun eigen regio of streek. Een gevoel van herkenning, vertrouwen of misschien wel trots. Een gevoel dat je het iemand bij jou in de omgeving gunt of dat het je goed lijkt om de lokale economie te ondersteunen. Door lokaal te produceren haal je kennis, werkgelegenheid en controle weer terug naar de eigen regio. En dat kan zelfs weer zorgen voor meer sociale interactie en educatie. Het is de kunst van het ‘design thinking’ om daar mee aan de slag te gaan. Om te bedenken hoe we lokale boeren op een krachtige manier kunnen laten samenwerken  en hoe we consumenten kunnen overtuigen. Als we op zoek gaan naar het grote geheim van iedere streek, kunnen we samen weer zorgen voor een eerlijke, gezonde en sociale samenleving. Daar dromen we stiekem toch allemaal wel een beetje van?

Voor meer informatie over Cor Noltee en Design Thinking, neem vooral een kijkje op zijn dagelijks vernieuwende blog: http://zenoemenhetdesignthinking.wordpress.com

 

 
Geplaatst op: 28-10-2014 door Janco heida