Agenda

Social Media

Aanpakken en over een andere 'boeg'

Afgelopen weekend zat ik in een café met een aantal vrienden. Ik raakte in gesprek met een jongeman, we spraken over wat we zoal deden naast uitgaan. Hij vertelde mij dat hij een vaste baan had en daarnaast iets voor zichzelf aan het opzetten was. Hij was dus ondernemer, net als ik!

Dat ik mezelf nu ondernemer mag noemen, blijft vreemd. Ik bezit toch nog geen bedrijf? Ik heb nog geen eens een kvk-nummer. Afgelopen woensdag heb ik een workshop imagotraining bijgewoond, die werd georganiseerd door De Noorderlingen. Tineke van der Bij, imagostyliste en eigenaresse van het bedrijf Zichtbaar Succes, vertelde ons dat wij ondernemers zijn. Op het moment dat je kiest om een eigen bedrijf op te zetten, ben je ondernemer. Je kiest er simpelweg voor.

Toen ik mij aanmeldde voor de minor De Noorderlingen, had ik het idee om virtual reality in te zetten in de verkoop van schepen. Mijn familie heeft een jachtwerf en ik wilde virtual reality gaan inzetten om virtuele rondleidingen aan boord van een schip mogelijk te maken. Nadat ik een aantal gesprekken met mijn familie had gevoerd, kwam ik er al gauw achter dat mijn idee niet nieuw was. Al heel wat makelaars hadden het op beurzen reeds geïntroduceerd.

Samen kwamen we op een ander idee; het gedeeld bootbezit. Wat blijkt, uit cijfers en trends van de Rabobank, is dat mensen tegenwoordig minder waarde hechten aan bezit. Mensen zijn meer op zoek naar variatie en beleving. Met het concept van gedeeld bootbezit, wil ik op deze trend gaan inspelen. Ik ben afgelopen maand hiermee gestart aan De Noorderlingen. Om te ontdekken of het idee o.a. uitvoerbaar is, wordt er gewerkt met het Lean Model Canvas. Alles wat ik hier invulde, berust op aannames. Om te kijken of het bedrijfsidee levensvatbaar is, moeten de aannames worden getest.  

Ik heb afgelopen maand verscheidene gesprekken gevoerd. Uit deze gesprekken bleek één ding. De senioren, een groot gedeelte van de huidige watersporters, blijkt niet de doelgroep te zijn voor gedeeld bootbezit. Zij zouden niet graag een boot willen delen.

Wie zijn mijn early adopters dan wel? Ik denk dat dit jongere mensen zijn, die gewend zijn aan ‘delen’. Denk hierbij aan mensen die gebruik maken van platforms als Airbnb en Greenwheels. Om na te gaan of dit ook daadwerkelijk mijn early adopters zijn, moet ik hier onderzoek naar doen. Ik moet in contact komen met deze groep mensen, al is dit makkelijker gezegd dan gedaan.  

Het is belangrijk om hiervoor creatief te zijn. Ik kan je vertellen, dat is iets wat ik niet ben. Misschien komt dit door de opleiding die ik volg (bedrijfskunde) of door het feit dat het gewoon niet in me zit. Ik hield vroeger ook niet echt van knutselen. De houtwerkjes die moesten worden uitgezaagd met een handzaag voor het vak beeldende vorming, werden door mijn vader met een decoupeerzaag uitgezaagd (sorry meneer Dijkstra).  

Als ik ergens aan begin, wil ik graag de garantie dat het iets oplevert. Tijd is schaars en dit wil ik nuttig indelen. Ik leer dat ik dit als startende ondernemer los moet laten. Het onbekende, niet van tevoren weten wat het je oplevert, dat is nu ondernemen.

Ik kwam op het idee om mijn doelgroep te bereiken via forums. Op een aantal watersportforums heb ik gevraagd wat zij van gedeeld bootbezit vinden. De respons was laag en zodoende wist ik nog steeds niet wie tot mijn doelgroep behoorde. Toen kwam ik FOK!forum tegen. Een groot forum, waar zaken over allerlei verschillende onderwerpen worden besproken.

Ik heb een account aangemaakt en in aanzienbare tijd had ik al heel wat reacties. Er kwam een link naar de muziekclip van Boten Anna langs, een ander schreef “Voor mij is het van belang dat ie niet zinkt” en weer een ander schreef “Een roeiboot wil ook niet want ik zit dan verkeerd om.”

Humoristisch was het wel, maar echt nuttig was de informatie niet.

Ik moest het toch over een andere ‘boeg’ gaan gooien. Toen schoot mij het idee te binnen om een korte enquête te gaan maken. In een enquête kan ik meer vragen stellen, waardoor ik ook meer te weten kan komen over mijn doelgroep.

Het duurde een aantal dagen voor ik op dit idee kwam, maar uiteindelijk hebben deze dagen mij wel verder geholpen.                 

Dit brengt mij tot de eerste les die ik heb geleerd als startende ondernemer. Wil je iets nieuws opzetten, dan moet je accepteren dat je van tevoren soms niet weet hoe je het moet uitvoeren. Je weet niet of de tijd die je erin steekt meteen iets oplevert. Soms kun je maar beter ‘doen’. “Je moet ‘t aanpakken” zoals mijn vader altijd zegt.

Lobke

 
Geplaatst op: 26-07-2017 door Lobke van Enkhuizen