Charlotte Schilperoort - Meel & Melk

Agenda

Social Media

Het begon allemaal 5 jaar geleden in Bolsward. Het was Koningsdag en zoals gewoonlijk wilde ik weer eens geld verdienen. Op internet las ik dat pannenkoeken het best verkochte product qua etenswaren was op vrijmarkten. Ik keek m’n moeder lief aan, ging naar de jumbo, had een dienblad op mijn fiets gebonden en een uur later ging ik de straat op met 50 pannenkoeken. Een stapel pannenkoeken, stroop, drie soorten suiker en een prijskaartje van 1,- per stuk. 20 minuten later was ik weer thuis, mijn moeder dacht omgevallen met de fiets. Maar ik was uitverkocht. En toen ging het lichtje in mijn hoofd aan.

 

Twee maande later was de fietsefstedentocht. Een jaarlijks evenement wat alleen al 15000 mensen naar Bolsward trekt. Ik dacht wat zit er naast liefde, meel en melk nog meer in pannenkoeken? Koolhydraten. Vol goede moed, een tafel voor wat meer stabiliteit en 200 pannenkoeken stond ik samen met mijn broertje langs de kant. 1,5 uur en we waren leeg. Een goudmijn was ontstaan en zo ook mijn liefde voor pannenkoeken. Dit evenement heb ik sindsdien ieder jaar mogen doen. Mensen bellen naar de organisatie om te vragen of ik er weer sta, nemen foto’s van voorgaande jaren mee en hebben hele verhalen over de soms zware tochten. Afgelopen jaar stonden mijn broertje en ik weer op onze vaste plek met inmiddels een hele tent en 1500 pannenkoeken. In 5 uren tijd draaiden we een omzet van 1800,-, heel veel mensen gaven wat extras omdat ze het zo leuk vonden. Haal daar de extreem lage inkoop kosten, een grote bos bloemen en een cadeautje voor mijn moeder af. En mijn broertje en ik konden ons geluk niet op. Het leuke hiervan is dat menig mens in Bolsward mij dan ook kent als het ‘pannenkoekenmeisje’. Een eretitel, waardoor niemand verbaasd opkeek toen ik in maart 2018 zei: ik ga een pannenkoekenrestaurant opzetten.

 

Inmiddels heb ik mijn droompand gevonden. In Bolsward, een stad met vier basisscholen en geen enkel restaurant voor kinderen. Want dat is naast de goede marges, voor mijn een grote reden om dit oer-Hollandse product te kiezen. Het is voor jong en oud. Kent geen hoog prijskaartje, waardoor ook grote gezinnen hopelijk de drempel van uiteten gaan lager zullen ervaren. En het is voor iedereen bekend. Pannenkoeken zijn een oer-Hollands product dat ik in combinatie met oerhollandse gezelligheid aan iedereen wil serveren in pannenkoekenpand Meel & Melk.

 

Charlotte Schilperoort